Rotterdamse Sporticonen heeft sinds 2018 een grote sociale component in haar doelstellingen. Niet alleen de iconen van de stad jaarlijks eren, maar deze ook gebruiken als voorbeelden voor volgende generaties. Kinderen van vier tot en met twaalf jaar duidelijk maken wat je uit het leven kunt halen. Dromen, durven, denken en doen.
Basisscholen uit de economisch mindere wijken van Rotterdam werden uitgenodigd om zich aan te sluiten bij het Social Pact. Daarin krijgen kinderen van vier tot en met twaalf jaar vier gratis clinics op het complex van clubs gevolgd door deelname aan een evenement van Rotterdamse Sporticonen in die tak van sport. Zo komen kinderen ongemerkt bij een vereniging binnen en kunnen ze vanuit een samenwerking met het JeugdFonds Sport en Cultuur lid worden van een club als daarvoor thuis de middelen ontbreken.
Slagroom op de Rotterdamse Sporticonen-taart is de samenwerking met Klupp Sportswear , het sportkledingmerk van Pim Blokland. Basisscholen uit het Social Pact krijgen een eigen outfit. Daardoor zien de schoolteams er op de evenementen van Rotterdamse Sporticonen ook uit als een echt team uitziet. En worden als zo danig ook door andere kinderen bekeken. Zo ontstaat er een gewenste vorm van gelijkheid die kansarme kinderen te vaak niet ervaren.
Afgelopen week was er de uitreiking van het schooltenue van Klupp Sportswear van de Bergkristal. Met steun van een Comité onder leiding van Feyenoord en Erasmus-arts Casper van Eijck was er voor de basisschool in de Rotterdamse wijk Bergpolder zelfs een budget geregeld voor een eigen ontwerp. Zo maken we in de Maasstad iedereen kansrijk.
Deel dit bericht